Μπιν Λάντεν και Αλ Μπαγκντάντι - Οι εμβληματικοί οδηγοί του τζιχαντισμού


Ούτε ο Μπιν Λάντεν, ούτε ο Αλ Μπαγντάντι δεν ήταν σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη τρομοκράτης. Και οι δύο ήσαν μουσουλμάνοι εξτρεμιστές πολιτικοί ηγέτες, οι οποίοι ως πρόγραμμά τους είχαν την επίθεση κατά των δυτικών απίστων με τρομοκρατικά μέσα. Στόχος τους ήταν να υποχρεώσουν τη Δύση να επιτεθεί στρατιωτικά και να δημιουργηθεί αυτό που φαίνεται ως χάος στη Μέση Ανατολή, στη βόρειο και κεντρική Αφρική και σε άλλες περιοχές της Ασίας με μουσουλμανικό πληθυσμό.

Το Νοέμβριο του 1979 η Ισλαμική (σιιτική) Επανάσταση στο ιράν ανέτρεψε τον μέχρι τότε πανίσχυρο Σάχη. Τον Δεκέμβριο οι Σοβιετικοί εισέβαλαν στο Αφγανιστάν. Δέκα χρόνια μετά αποσύρθηκαν και ταυτόχρονα άρχισε και η κατάρρευση του Συμφώνου της Βαρσοβίας και της Σοβιετικής Ένωσης. Στο διάστημα των δέκα αυτών ετών οι Αμερικανοί και οι Σαουδάραβες, ο καθένας για διαφορετικούς λόγους, χρηματοδότησαν και εξόπλισαν το κίνημα των Μουτζαχεντίν στο Αφγανιστάν κατά των Σοβιετικών.

Ήταν μια ευφυής κίνηση γεωπολιτικής σημασίας, η οποία συνέβαλε, άγνωστο πόσο καθοριστικά, στην πτώση του Υπαρκτού Σοσιαλισμού και στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Ήταν όμως και μία απελπιστικά βλακώδης κίνηση ιστορικά αθεμελίωτη και πολιτικά ανώριμη. Κανείς από τους τότε ιθύνοντες της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής δεν είχε συνδέσει τους Μουτζαχεντίν του Αφγανιστάν, τη σαλαφική Σαουδική Αραβία και την Ιρανική Επανάσταση με ένα πιο γενικό και ιστορικό κίνημα, αυτό της επανεμφάνισης του Ισλάμ στο προσκήνιο μετά τον 17ο αιώνα.

Ας μην ξεχνάμε πως το 1683 η Οθωμανική Αυτοκρατορία πολιορκούσε τη Βιέννη και τον ίδιο και τον επόμενο αιώνα, ο Μεγάλος Μογγόλος εξουσίαζε τις Ινδίες. Κανείς δεν υπολόγιζε ως σημαντικό κίνημα μια επανεμφάνιση του Ισλάμ. Οι Εβραίοι είχαν κατανικήσει τους Άραβες, και ο παν-Αραβισμός είχε θαφτεί μετά τον θάνατο του Νάσερ και τη διάλυση της συνομοσπονδιακής ένωσης Αιγύπτου και Συρίας.

Διαβάστε τη συνέχεια στο SLpress.gr

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια