Sponsor

ATHENS WEATHER

Τορπιλίζεται η αναβάθμιση των 123 F-16 και πάμε σε «ενδιάμεση λύση» με απόκτηση F-15

Αρμόδιοι και αναρμόδιοι, μέλη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή άλλοι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ, τη μία ημέρα λένε ότι ο εκσυγχρονισμός των F-16 θα κοστίσει στους Έλληνες 1,1 δισ.δολάρια,
την επομένη δηλώνουν ότι δεν θα υπερβεί τα 700-800 εκατ. ευρώ και μετά βγάζουν ανακοινώσεις ότι για την ανακατασκευή θα δαπανηθούν 1,1 δισ.ευρώ. Τι πραγματικά συμβαίνει; Ποιο είναι το παρασκήνιο;

Eνα έγγραφο της USAF που έφθασε στην Αθήνα λίγες ημέρες πριν από τη συνάντηση Τραμπ-Τσίπρα έχει βάλει φωτιά στα σενάρια απόκτησης F-15 κάτι που ακούγεται πολύ τελευταία.

Το έγγραφο έχει ημερομηνία 6 Οκτωβρίου 2017. Μ΄ αυτό η αμερικανική αεροπορία ενημερώνει το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ότι η “συνύπαρξη” του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS, που διαθέτουν σήμερα τα υπό εκσυγχρονισμό F-16 της Lockheed Martin, με το νέο σούπερ-ραντάρ AESA που θα τοποθετηθεί μπορεί να μην είναι τόσο “αρμονική”.

Αρα, τι πρόκειται να συμβεί;

Αρχικά ο αριθμός είχε προσδιοριστεί στα 123, μετά πέσαμε στα 85 αεροσκάφη που είχαν αγοραστεί από τις κυβερνήσεις Σημίτη και Καραμανλή.

Όσο οι ημέρες περνούν ο αριθμός αυτός τίθεται υπό αμφισβήτηση.

Η επόμενη επιλογή είναι να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός μόνο 55 αεροσκαφών ,δηλαδή των F-16 που είχε αγοράσει η κυβέρνηση Σημίτη το 1999.

Την άποψη αυτή υποστηρίζουν και κύκλοι του ΓΕΕΘΑ που έχουν μια πιο συνολική εικόνα των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ο πρόεδρος Τραμπ στις δηλώσεις του δίπλα στον Αλέξη Τσίπρα έκανε λόγο για πώληση αεροσκαφών στην Ελλάδα από τον έναν αμερικανικό αεροναυπηγικό κολοσσό , την Boeing.

Η Lockheed Martin από την οποία η Ελλάδα αγοράζει αεροπλάνα από το 1948, είναι ο άλλος. Η εμπλοκή της Boeing από τον ίδιο τον Τραμπ προκάλεσε έκπληξη στην Αθήνα.

Ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος κατά τη διάρκεια της συζήτησης νομοσχεδίου του υπουργείου του στη Βουλή αποκάλυψε ότι και η Boeing έχει κάνει προσφορά για να εκσυγχρονίσει τα F-16 της ανταγωνίστριας εταιρείας. Ο Τραμπ μάλλον ήξερε πολύ καλά τι έλεγε.

Τα σενάρια που θέλουν την Ελλάδα να εντάσσει στο αεροπορικό της οπλοστάσιο το αεροσκάφος “αεροπορικής υπεροχής” F-15 της Boeing,αναζωπυρώθηκαν μετά από την αποκάλυψη Καμμένου.

Ο “αμερικανικός ανταγωνισμός” μάλλον είναι καλοδεχούμενος από την Αθήνα, αφού μέσω αυτού μπορούν να προκύψουν καλύτερες τιμές και ίσως και μια μοίρα F-15, αν οι πληροφορίες για την προσφορά της Boeing αποδειχτούν ακριβείς.

Η περίπτωση της δεύτερης αμερικανικής εταιρείας δεν έχει προκύψει όσο ξαφνικά φαίνεται. Από το 2013, που η ΠΑ εξέφρασε για πολλοστή φορά την επιθυμία εκσυγχρονισμού των F-16, η Boeing έκανε προτάσεις υποστηρίζοντας ότι μπορεί να κάνει τον εκσυγχρονισμό.

Η Boeing έχει αναλάβει το πρόγραμμα μετατροπής F-16 σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη που πετάνε χωρίς πιλότο και παίζουν το ρόλο “στόχων”.

Τι ισχύει τελικά;


1. Κόστος αναβάθμισης F-16
– Το πρόγραμμα θα κοστίσει $2,4 δισ, δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στις 17 Οκτωβρίου
– Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 είναι 1,1 δισ. ευρώ, έγραψε ο Πάνος Καμμένος στο twitter
– Ανακοίνωση ΓΕΕΘΑ στις 19 Οκτωβρίου: «Η αναβάθμιση μέρους των αεροσκαφών, θα γίνει στην ΕΑΒ, με κόστος που δεν θα υπερβαίνει το 1,1 δισ. δολάρια»
– «Η αναβάθμιση των F-16 που πιστεύω ότι τελικά θα γίνει, θα είναι και κάτω από 700-800 εκατομμύρια ευρώ»: Πάνος Καμμένος στις 25 Οκτωβρίου στη Βουλή
– «Η αναβάθμιση 123 αεροσκαφών F-16 στη διαμόρφωση «V» έχει εκτιμώμενο κόστος $2,404 δισ», ανέφερε επίσημη ανακοίνωση του Defense Security Cooperation Agency των ΗΠΑ.

2. Ποια εταιρεία θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των F-16;
– Ανακοίνωση αμερικανικής DSCA στις 17 Οκτωβρίου του 2017: «Ο κύριος κατασκευαστής θα είναι η Lockheed Martin, από το Fort Worth, Texas».
– Πάνος Καμμένος: «Ούτε και η εταιρεία που θα κάνει την αναβάθμιση των F-16 είναι δεδομένη. Εμείς κάνουμε διακρατική συμφωνία με την Αμερική. Αύριο μπορεί η Αμερική να πει ότι κρίνει ότι την αναβάθμιση των F-16, αφού είναι διακρατική συμφωνία, θα την κάνει άλλη εταιρεία ή και άλλες εταιρείες. Η Lockheed είναι αυτή την οποία ζητήσαμε. Σας λέω, λοιπόν, ότι υπήρξε προσφορά και από την Boeing να κάνει την αναβάθμιση. Αυτό δεν θα το επιλέξουμε εμείς. Αυτό θα το επιλέξουν οι Αμερικάνοι και θα μας στείλουν τις προσφορές». Δήλωση του υπουργού Άμυνας στη Βουλή στις 25 Οκτωβρίου.

3. Διάρκεια προγράμματος ανακατασκευής των F-16
– Πάνος Καμμένος: «Οι δικές μας δυνατότητες στο πλαίσιο της εκτέλεσης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού δεν μπορεί να υπερβούν την καταβολή 100 εκατομμυρίων τον χρόνο και μάξιμουμ το 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια».
– Δημήτρης Βίτσας, αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας: «Εάν θα έχουμε αναβαθμίσει από το 2019 και μετά 16 με 20 F-16 στη λογική θα αναβαθμίσουμε έναν αριθμό κοντά στο 100, θα έχουμε πλήρη αναβάθμιση περίπου ως το 2023 – 2024».
– Κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος: «Το 1,1 δισ. θα επιβαρύνει τον ελληνικό προϋπολογισμό σε ένα βάθος 10ετίας, 15ετίας».

4. Αντισταθμιστικά ωφελήματα
– Πάνος Καμμένος, twitter, 17 Οκτωβρίου: Τα ποσά από το 1,1δισ. μέχρι τα 2,4 δισ. αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά
– Επίσημη ανακοίνωση αμερικανικής DSCA: «Επί του παρόντος δεν υπάρχουν γνωστά αντισταθμιστικά ωφελήματα. Ωστόσο, η Ελλάδα συνήθως ζητάει αντισταθμιστικά».
– Δημήτρης Βίτσας για αντισταθμιστικά: «Αν εγώ θέλω να φτιάξω ένα κέντρο συντήρησης και αναβάθμισης ελικοπτέρων Χ και καταφέρω να το κάνω ως κέντρο για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, έχω μια προστιθέμενη αξία για τη χώρα πάρα πολύ σημαντική». (Βουλή, 23 Οκτωβρίου).
– Πάνος Καμμένος στη Βουλή, 25 Οκτωβρίου: «Αν είναι κάτι αντισταθμιστικό, θα μπορούσε να είναι κάτι, όπως αυτό που έχουμε ήδη ζητήσει, δηλαδή οι κινητήρες των Sikorsky του Πολεμικού Ναυτικού, τους οποίους αντιπροσωπεύει η ίδια εταιρεία η οποία έχει κάνει την προσφορά για την αναβάθμιση των F-16. Αν θέλετε και την προσωπική μου άποψη, αν η τιμή είναι να πέσει πάρα πολύ χαμηλά και να γλιτώσουμε πολλά χρήματα, τα οποία βεβαίως και έχουμε ανάγκη, να μην υπάρχει ούτε ένα αντισταθμιστικό. Αν δηλαδή, κρίνουμε ότι τα Sikorsky μπορούμε να τα φτιάξουμε με φθηνότερες τιμές, να μην υπάρχει κανένα»…




* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια