Το «κόλπο» για να αρπάξουν και τους υδρογονάνθρακες!

H δέσμευση στους δανειστές, που κρύφτηκε εντός παρενθέσεως στη σελίδα 71 της έκθεσης συμμόρφωσης της Κομισιόν για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης η οποία κάνει λόγο για την εκχώρηση των κοιτασμάτων στο Κατοχικό Ταμείο.

Από τον Μάριο Ροζάκο

Ορθάνοιχτο «παράθυρο» για να μεταβιβαστούν μελλοντικά στο Κατοχικό Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ακόμα και κοιτάσματα υδρογονανθράκων που αναμένεται να εντοπιστούν σε διάφορες περιοχές της χώρας αφήνει η δεύτερη επικαιροποίηση του 3ου Μνημονίου με μια άκρως... πονηρή διατύπωση. Οπως προκύπτει από την έκθεση συμμόρφωσης (Compliance report) της Κομισιόν για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, ολόκληρη η υφιστάμενη αλλά και η μελλοντική περιουσία του Δημοσίου είναι εν δυνάμει υποψήφιες για μεταφορά στο Υπερταμείο!

Η επίμαχη δέσμευση «κρύφτηκε» εν μέρει εντός παρενθέσεως και φιγουράρει στην τελευταία θέση του καταλόγου με τις 113 δράσεις που πρέπει να προχωρήσουν έως τη λήξη του 3ου Μνημονίου, τον Αύγουστο του 2018. Περιγράφεται δε ως μία από τις «πολιτικές ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης».
Ειδικότερα, στη σελίδα 71 της έκθεσης συμμόρφωσης αναφέρονται τα εξής: «Το υπουργείο Οικονομικών, χρησιμοποιώντας κατά την κρίση του την τεχνική βοήθεια της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ)», δηλαδή του Κατοχικού Ταμείου, «ή άλλων ειδικών, θα αξιολογεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα το χαρτοφυλάκιο ακινήτων του Δημοσίου, καθώς και τις συμμετοχές του σε επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων νεοσύστατων επιχειρήσεων του Δημοσίου). Το Δημόσιο θα μεταφέρει στην ΕΕΣΥΠ όσα ακίνητα και συμμετοχές συνάδουν με τους σκοπούς της».

Η ρητή πρόβλεψη για μεταφορά ακόμα και νεοσύστατων επιχειρήσεων του Δημοσίου θεωρείται βέβαιο ότι «φωτογραφίζει» μελλοντικές συμμετοχές του σε εταιρίες αξιοποίησης πετρελαίου, φυσικού αερίου κ.λπ. Μόλις την περασμένη Πέμπτη στο συνέδριο του περιοδικού «Economist» στην Αθήνα επιβεβαιώθηκε ότι σε δύο χρόνια αναμένεται να υπάρξουν γεωτρήσεις στον ελληνικό χώρο και ότι όλοι όσοι ασχολούνται με τον τομέα των υδρογονανθράκων τρέφουν μεγάλες προσδοκίες για τον πλούτο της χώρας μας σε τέτοια κοιτάσματα.

Το ενδεχόμενο να καταλήξουν οι υδρογονάνθρακες στο χαρτοφυλάκιο του Κατοχικού Ταμείου δεν το απέκλεισε ούτε η διευθύνουσα σύμβουλος της ΕΕΣΥΠ Ουρανία Αικατερινάρη, μιλώντας την περασμένη Τετάρτη στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Οταν ρωτήθηκε αν τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων ή οι ραδιοσυχνότητες θα έχουν την ίδια τύχη με τις ΔΕΚΟ που εντάσσονται στο Υπερταμείο, η κυρία Αικατερινάρη αρκέστηκε να πει διπλωματικά: «Δεν γνωρίζουμε ότι θα ενταχθεί στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (σ.σ.: θυγατρική της ΕΕΣΥΠ) ο ορυκτός πλούτος». Παραδέχθηκε, ωστόσο, πως η εικόνα που υπάρχει για τις εταιρείες που περνούν στο Υπερταμείο δεν είναι οριστική.

Τα πακέτα

Συνεπώς, τα πακέτα ακινήτων και εταιριών που έχει ήδη αποφασιστεί να μεταβιβαστούν στο Υπερταμείο είναι μόνο μερικά... δείγματα της δημόσιας περιουσίας που πρόκειται να «αξιοποιηθεί» καθ’ υπόδειξη των τεχνοκρατών των δανειστών.
Οπως σημείωσαν η κυρία Αικατερινάρη και ο πρόεδρος της ΕΕΣΥΠ Γιώργος Διαμαντόπουλος στη Βουλή, στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) θα μεταφερθούν: η ΔΕΗ (34%), η ΕΥΔΑΠ (51%), η ΕΥΑΘ (51%), η Αττικό Μετρό (100%), οι Κτιριακές Υποδομές, ο ΟΑΣΑ (μητρική εταιρία, στην οποία υπάγονται οι ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), ο ΟΣΕ, το ΟΑΚΑ (Ολυμπιακό Στάδιο Καλογρέζας), η ΕΛΒΟ (τελεί υπό ειδική εκκαθάριση), τα ΕΛ.ΤΑ., το 25% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, οι Ελληνικές Αλυκές, η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η Διώρυγα Κορίνθου Α.Ε., οι Κεντρικές Αγορές Θεσσαλονίκης και Αθήνας, η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης και ένα πολύ μικρό ποσοστό των Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών (ΚΑΕ), το οποίο είναι μικρότερο από 1%.

Ο κ. Διαμαντόπουλος προανήγγειλε, μάλιστα, ότι οι ελλειμματικές ΔΕΚΟ ενδέχεται να οδηγηθούν προς ιδιωτικοποίηση, «αν και κάτι τέτοιο δεν είναι η πρώτη επιλογή».
Υπενθυμίζεται ότι βασικός σκοπός του Κατοχικού Ταμείου είναι να διαχειριστεί και να αξιοποιήσει τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται σε αυτό, προκειμένου να αντληθούν έσοδα για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους και την οικονομική ανάπτυξη.

Οι βαριές υποχρεώσεις στις αποκρατικοποιήσεις

Η δεύτερη αξιολόγηση του 3ου Μνημονίου κληροδοτεί στην κυβέρνηση και στο Κατοχικό Ταμείο ένα βαρύ πρόγραμμα υποχρεώσεων στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, με μπαράζ εκκρεμοτήτων που πρέπει να διευθετούνται κάθε μήνα έως το τέλος του έτους και εν συνεχεία σε τριμηνιαία βάση το 2018, ώσπου να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα τον Αύγουστο.

Τουλάχιστον, οι δανειστές συνειδητοποίησαν πόσο ανεδαφικοί ήταν οι προηγούμενοι εισπρακτικοί στόχοι που είχαν τεθεί για τις αποκρατικοποιήσεις και έριξαν τον πήχη στα 2,2 δισ. ευρώ έως το τέλος του προγράμματος. Τα συνολικά έσοδα στη διάρκεια του 3ου Μνημονίου (2015-2018) υπολογίζονται έτσι στα 5,7 δισ. ευρώ. Από τον μακρύ κατάλογο των σχετικών προαπαιτουμένων ξεχωρίζουν:

■ Η ενεργοποίηση της ΕΔΗΣ υπό την ομπρέλα του Κατοχικού Ταμείου και εν συνεχεία η επιλογή μάνατζερ, που θα τρέξουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια τις ΔΕΚΟ οι οποίες έχουν ήδη περάσει ή θα περάσουν στο χαρτοφυλάκιό της. Εως τα μέσα Αυγούστου θα πρέπει να έχουν επιλεγεί τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΕΔΗΣ.
■ Η πρόβλεψη να τεθούν σε λειτουργία με την τρέχουσα τιμολογιακή πολιτική όσοι νέοι σταθμοί διοδίων της Εγνατίας Οδού ολοκληρώνονται, ώσπου να υιοθετηθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική.
■ Η μεταβίβαση νέου πακέτου ακινήτων του Δημοσίου στο Κατοχικό Ταμείο τον Σεπτέμβριο, η αξιολόγηση και, αν χρειαστεί, η αντικατάσταση των μελών του Δ.Σ. της Εταιρίας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
■ Η νέα προσπάθεια αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ (η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος λήγει στις 24 Ιουλίου).
■ Η προώθηση μιας σειράς δράσεων για να προχωρήσει η αξιοποίηση του Ελληνικού, με κυριότερη την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης έως τον Δεκέμβριο, ώστε η αποκρατικοποίηση να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2018.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια