Γράφει ο Αλέξανδρος Τάρκας
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ταυτόχρονα με την ανακοίνωση της χρηματικής ενίσχυσης προς τους χαμηλοσυνταξιούχους (για την οποία η Ν.Δ. αρχικά έπεσε στην πολιτική - επικοινωνιακή παγίδα έμμεσης απόρριψής της), μίλησε, σε πανηγυρικούς τόνους, για την απόφαση της Κομισιόν «να αποκαταστήσει, από τον Μάρτιο,
την κανονικότητα και να ξαναθέσει, χάρη στην Ελλάδα, σε εφαρμογή τη Συμφωνία του Δουβλίνου, γιατί σταμάτησαν πλέον οι ροές (προσφύγων) προς την Ευρώπη».
* Ο Αλέξανδρος Τάρκας είναι εκδότης του περιοδικού «Άμυνα & Διπλωματία» και σύμβουλος ξένων εταιριών μελέτης επιχειρηματικού ρίσκου για τη ΝΑ Ευρώπη
** Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ταυτόχρονα με την ανακοίνωση της χρηματικής ενίσχυσης προς τους χαμηλοσυνταξιούχους (για την οποία η Ν.Δ. αρχικά έπεσε στην πολιτική - επικοινωνιακή παγίδα έμμεσης απόρριψής της), μίλησε, σε πανηγυρικούς τόνους, για την απόφαση της Κομισιόν «να αποκαταστήσει, από τον Μάρτιο,
την κανονικότητα και να ξαναθέσει, χάρη στην Ελλάδα, σε εφαρμογή τη Συμφωνία του Δουβλίνου, γιατί σταμάτησαν πλέον οι ροές (προσφύγων) προς την Ευρώπη».
Όμως, δυστυχώς για τον πρωθυπουργό και κυρίως για την Ελλάδα, ούτε η «κανονικότητα» έχει αποκατασταθεί ούτε οι ροές έχουν «σταματήσει». Όταν τα επίσημα στοιχεία δείχνουν την είσοδο περισσότερων από 2.000 προσφύγων και μεταναστών από την Τουρκία στην Ελλάδα μόνο τον Νοέμβριο του 2016, δεν υφίσταται «κανονικότητα» συνόρων οργανωμένου κράτους, αλλά μόνο βελτίωση συγκριτικά με την κορύφωση της κρίσης από τον Αύγουστο του 2015 ως τον Μάρτιο του 2016.
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει υλοποιήσει τις επείγουσες αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του περασμένου Ιουνίου για το Μεταναστευτικό, με εξαίρεση την επίτευξη επιχειρησιακής ετοιμότητας -προσωπικού και μέσων- της νέας Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής (της «νέας Frontex»), την παραμονή του πρωθυπουργικού τηλεοπτικού διαγγέλματος.
Με βάση, ωστόσο, τη διεθνή εμπειρία παρόμοιων αστυνομικών ή «ημιστρατιωτικών» αποστολών, πραγματική ετοιμότητα δεν επιτυγχάνεται πριν από την πάροδο τριμήνου και τη διαπίστωση των μειονεκτημάτων στο ίδιο το πεδίο των επιχειρήσεων. Όταν μάλιστα, στην περίπτωση του Αιγαίου, δεν υπάρχει χερσαίο πεδίο, αλλά ανοιχτή θάλασσα και χιλιάδες χιλιόμετρα ακτών, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα.
Επίσης, η πρωθυπουργική αισιοδοξία (είτε με σκοπό την παραπλάνηση της κοινής γνώμης είτε λόγω ελλιπούς μελέτης των σχετικών υπηρεσιακών φακέλων) αναφορικά με τη Συμφωνία του Δουβλίνου είναι ανεξήγητη. Γιατί, αν εφαρμοστούν όλες οι διατάξεις της παλαιάς συμφωνίας, αφενός, θα πρέπει να επιστρέφουν στο ελληνικό έδαφος όσοι παράνομοι μετανάστες κινήθηκαν από τη χώρα μας προς άλλα μέλη της Ε.Ε. και, αφετέρου, προδικάζεται ότι η Αγκυρα δεν θα τηρήσει τη συνδεόμενη συμφωνία επανεισδοχής τους στο δικό της έδαφος.
Παράλληλα, στο διπλωματικό επίπεδο, δεν υπάρχουν στοιχεία που να επιτρέπουν αισιοδοξία για όσα θα ζητήσει και όσα θα ακούσει ο κύριος Τσίπρας κατά το αυριανό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Έγκυρες πηγές στις Βρυξέλλες βεβαιώνουν ότι οι πρόεδροι Ντ. Τουσκ, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ και η σλοβακική προεδρία έχουν ήδη ενημερώσει την Αθήνα ότι συμφωνούν με τη συζήτηση επί του Μεταναστευτικού, αλλά «θα ήταν καλύτερα να μην υπάρξει ευρεία συζήτηση» επί των σχέσεων Ε.Ε. - Τουρκίας και των απειλών του προέδρου Ρ.Τ. Ερντογάν περί κύματος μεταναστών από τα μικρασιατικά παράλια (ή, ακόμα χειρότερα, και από τα χερσαία σύνορα του Έβρου) προς δυσμάς.
Οι ίδιες διπλωματικές πηγές στην έδρα της Ε.Ε. συμπληρώνουν ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καν συζήτηση για την (όντως ορθή) ελληνική πρωτοβουλία για τη σύσταση ενός «ευρωπαϊκού μηχανισμού επιστροφών» των παρανόμως εισερχομένων στο έδαφος της Ε.Ε., ενώ μακροπρόθεσμα σχέδια, όπως ο νέος κώδικας «εισόδων - εξόδων» του Σένγκεν, ίσως εγκριθούν ως τον Φεβρουάριο του 2017, αλλά η Κομισιόν εκτιμά πως δεν θα εφαρμοστούν πριν από το 2020! Προς επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος αυτού, ίσως υπάρξει σχετική υπερατλαντική βοήθεια.
Ήδη εκπρόσωποι της σλοβακικής προεδρίας και ο Έλληνας επίτροπος Δημ. Αβραμόπουλος είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν (στο περιθώριο της Υπουργικής Συνόδου Ε.Ε. - ΗΠΑ επί θεμάτων Εσωτερικών - Δικαιοσύνης στην Ουάσινγκτον) για τα πλεονεκτήματα του «U.S. National Targeting Center», δηλαδή για τις μεθόδους της υπηρεσίας που ελέγχει «προληπτικά και διακριτικά» φυσικά πρόσωπα και εμπορεύματα, πριν περάσουν τα σύνορα.
* Ο Αλέξανδρος Τάρκας είναι εκδότης του περιοδικού «Άμυνα & Διπλωματία» και σύμβουλος ξένων εταιριών μελέτης επιχειρηματικού ρίσκου για τη ΝΑ Ευρώπη
** Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια