Ένα σύστημα αεροσάκων που θα σταθεροποιεί πλοία τα οποία βυθίζονται μετά
από ατυχήματα αναπτύσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος SuSy,
χρηματοδοτούμενου από την Ε.Ε.
Όπως σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα του European Research Media Center (youris.com), ένα τέτοιου είδους σύστημα, με μπαλόνια τα οποία θα ενεργοποιούνταν ως αερόσακοι αυτοκινήτων, κρατώντας τα πλοία εν πλω και εμποδίζοντας την ανατροπή τους, θα είχε πολλά πλεονεκτήματα, όπως την αποφυγή της μόλυνσης της θάλασσας και την αύξηση του χρόνου που απαιτείται για την εκκένωση ενός σκάφους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το όλο concept αποδείχτηκε βιώσιμο μέσα στο 2013, με σχετική επίδειξη η οποία έλαβε χώρα στη Χαλκίδα.
Κατά τον Ράινχαρντ Άλερς, managing director της εταιρείας ναυτιλιακών συμβούλων Balance και έναν εκ των συντελεστών του προγράμματος, η πρόκληση ήταν η παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων αερίου από μικρά δοχεία και η απελευθέρωσή τους στους αεροσάκους. Οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος δεν είναι νέες, ωστόσο η βασική καινοτομία έγκειται στον συνδυασμό τους: μπαλόνια – αερόσακοι ενισχυμένα με κέβλαρ θα εγκαθίστανται σε διάφορα σημεία ενός πλοίου, ενώ οι συσκευές που απαιτούνται για το φούσκωμά τους προέρχονται από συστήματα εκτάκτου ανάγκης υποβρυχίων, που με τη σειρά τους έχουν βασιστεί σε συσκευές οι οποίες αρχικά είχαν αναπτυχθεί για πυραύλους εκτόξευσης δορυφόρων.
Για να εξασφαλίζεται το ταχύ φούσκωμα, σχεδιάστηκαν ειδικά δοχεία τα οποία προσαρμόζονται στους αεροσάκους και περιέχουν νιτρικό κάλιο (χρησιμοποιείται στην πυρίτιδα), οξείδιο του σιδήρου και μια εποξική ρητίνη. Η ενεργοποίηση του συστήματος έχει ως αποτέλεσμα το άμεσο φούσκωμα του αεροσάκου- ωστόσο η θερμότητα που προκύπτει από την έκρηξη μπορεί να απειλήσει το πλαστικό «δέρμα» του μπαλονιού, οπότε και το «πακέτο» περιέχει και ένα δεύτερο δοχείο με πεπιεσμένο αέρα ή ειδική συσκευή ανταλλαγής θερμότητας.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες που εργάζονται πάνω στο πρόγραμμα, απαιτείται ακόμα αρκετή δουλειά για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος: εταιρείες όπως η γερμανική Astrium και η βρετανική Survitec συνεχίζουν να αναζητούν λύσεις.
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος SuSy, η εν λόγω τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για τη διευκόλυνση της ανέλκυσης βυθισμένων σκαφών.
Δημοσιεύτηκε στη "naftemporiki.gr" τη Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014
Όπως σημειώνεται σε σχετικό δημοσίευμα του European Research Media Center (youris.com), ένα τέτοιου είδους σύστημα, με μπαλόνια τα οποία θα ενεργοποιούνταν ως αερόσακοι αυτοκινήτων, κρατώντας τα πλοία εν πλω και εμποδίζοντας την ανατροπή τους, θα είχε πολλά πλεονεκτήματα, όπως την αποφυγή της μόλυνσης της θάλασσας και την αύξηση του χρόνου που απαιτείται για την εκκένωση ενός σκάφους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το όλο concept αποδείχτηκε βιώσιμο μέσα στο 2013, με σχετική επίδειξη η οποία έλαβε χώρα στη Χαλκίδα.
Κατά τον Ράινχαρντ Άλερς, managing director της εταιρείας ναυτιλιακών συμβούλων Balance και έναν εκ των συντελεστών του προγράμματος, η πρόκληση ήταν η παραγωγή μεγάλων ποσοτήτων αερίου από μικρά δοχεία και η απελευθέρωσή τους στους αεροσάκους. Οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος δεν είναι νέες, ωστόσο η βασική καινοτομία έγκειται στον συνδυασμό τους: μπαλόνια – αερόσακοι ενισχυμένα με κέβλαρ θα εγκαθίστανται σε διάφορα σημεία ενός πλοίου, ενώ οι συσκευές που απαιτούνται για το φούσκωμά τους προέρχονται από συστήματα εκτάκτου ανάγκης υποβρυχίων, που με τη σειρά τους έχουν βασιστεί σε συσκευές οι οποίες αρχικά είχαν αναπτυχθεί για πυραύλους εκτόξευσης δορυφόρων.
Για να εξασφαλίζεται το ταχύ φούσκωμα, σχεδιάστηκαν ειδικά δοχεία τα οποία προσαρμόζονται στους αεροσάκους και περιέχουν νιτρικό κάλιο (χρησιμοποιείται στην πυρίτιδα), οξείδιο του σιδήρου και μια εποξική ρητίνη. Η ενεργοποίηση του συστήματος έχει ως αποτέλεσμα το άμεσο φούσκωμα του αεροσάκου- ωστόσο η θερμότητα που προκύπτει από την έκρηξη μπορεί να απειλήσει το πλαστικό «δέρμα» του μπαλονιού, οπότε και το «πακέτο» περιέχει και ένα δεύτερο δοχείο με πεπιεσμένο αέρα ή ειδική συσκευή ανταλλαγής θερμότητας.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες που εργάζονται πάνω στο πρόγραμμα, απαιτείται ακόμα αρκετή δουλειά για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος: εταιρείες όπως η γερμανική Astrium και η βρετανική Survitec συνεχίζουν να αναζητούν λύσεις.
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος SuSy, η εν λόγω τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για τη διευκόλυνση της ανέλκυσης βυθισμένων σκαφών.
Δημοσιεύτηκε στη "naftemporiki.gr" τη Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014
0 Σχόλια